Webdesign

Kan je het zien?

Waar voldoet een goed webdesign aan?


Een webdesign is het complete ontwerp van een website, de manier waarop visuele elementen en tekst gecombineerd worden zodat je prettige bezoekerservaring hebt. Een goed webdesign is voor iedereen anders. Dit heeft te maken met de waarneming en intentie van de bezoeker ten opzichte van het doel van de website.

Een website kan bijvoorbeeld dienen als een digitaal visitekaartje, eigenlijk een virtuele etalage. Op dit soort websites vind je meer informatie over de aangeboden diensten of producten. Het zijn meestal vrij statische websites, waar weinig aanpassingen gedaan worden. Deze draaien langere periodes (een aantal jaar) stand-alone en moeten dus ook met dat idee in het achterhoofd worden ontworpen.

Een website kan ook als handige tool worden gebruikt, voor zowel intern als extern gebruik van een bedrijf of organisatie. Denk aan een geautomatiseerd systeem dat je meeneemt door de stappen van een bestelproces.

Tot slot hebben we de echte conversieknallers, dit zijn websites die erop gericht zijn om conversieverhogend te werken. Vaak denken mensen dan enkel aan webshops, maar het is breder dan dit soort verkoopkanalen. Door goede SEO (Search Engine Optimalisation), het gebruik van landingspagina’s en de juiste content kan de website potentiële klanten/opdrachtgevers aantrekken. Door het gebruik van formulieren en andere digitale oplossingen kun je in contact komen met je bezoekers en meer aanvragen ontvangen.

Websites met deze verschillende doelen zullen dus ook een andere look & feel hebben. De aandacht hoeft in sommige gevallen niet op mooie call-to-action’s te vallen, maar juist op het stukje inhoud.

Denk dus bij je (nieuwe) website aan de volgende vragen:
  • Wat is de doelgroep van mijn product of dienst?
  • Wat is het doel van mijn website?
  • Wil ik dat mijn website dynamisch of statisch is?
  • Hoeveel informatie wil ik delen op mijn website?

Wanneer is een webdesign responsive?


Anno 2022 heeft iedereen meerdere apparaten binnen handbereik om gebruik te maken van internet. Naast desktop computers (en laptops) bedoelen we dan voornamelijk tablets en telefoons. Om de gebruikerservaring op al deze apparaten te waarborgen moet een website responsive zijn opgebouwd. Hierdoor past hij de weergave automatisch aan op het scherm waar de website op bezocht wordt. Het gaat dus om één en dezelfde website, maar deze kan op meerdere manieren worden weergegeven: liggend, staand, op een klein of groter scherm.

Naast het doel van de website, heeft ook de huisstijl een grote invloed op de uitstraling van een website. Onze webdesigns zijn altijd op maat vormgegeven, rekening houdende met al het bovenstaande. Voor de technische verwerking van dit ontwerp, de realisatie tot een functionerende website werken we graag samen met lokale partners.

< Ga terug naar logo & huisstijl  |  Ga door naar fotografie >