Merkstrategie & branding

Wat bedoel je?

Wat is een merkstrategie?


Een mooi logo, een pakkende huisstijl en indrukwekkende promotiemiddelen. Het klinkt allemaal erg mooi, maar blijkt vaak niet zo doeltreffend als men zou willen. Simpelweg omdat er op voorhand nooit goed is nagedacht over de merkstrategie.

Vaak horen we dan  als antwoord: “Natuurlijk heb ik wel een strategie”. Maar een bedrijfsstrategie is nog geen merkstrategie. Bij een merkstrategie gaan we op zoek naar de link tussen het merk met jouw doelgroep. Wat moet deze link zijn volgens jou en kunnen we die doelen formuleren? Hoe zorg je voor de herkenning, beleving en de voorkeur voor jouw merk boven die van de concurrent?

In veel gevallen blijkt dat we (nog) niet kunnen spreken over een merk. Te snel focussen ondernemers zich op de specifieke kleuren van hun logo of welke social media kanalen ze willen gaan gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Er wordt op dat moment zelden uitgezoomd en nagedacht over het karakter, de waarden en al die andere ontastbare eigenschappen welke dat fijne en vertrouwde gevoel opwekken bij een merk.
 

Hoe bereik je langetermijndoelen?


Op het moment dat je deze eigenschappen hebt gedefinieerd wil je ze ook gaan uitdragen. Dit doe je door middel van goede branding: daarmee ga je de langetermijndoelen uit de merkstrategie trachten te bereiken. Het zijn beloftes aan je klant: “Zo denken wij erover en helpen je daarom graag op deze manier”. Het is datgene wat je onderscheidt van concurrenten en hoe je gezien wilt worden.

Alle communicatie met de markt is vervolgens onderdeel van je branding, inclusief alle activiteiten en contacten. Het zijn allemaal momenten waarop het beeld van een merk wordt bepaald en dus een bijdrage levert aan het creëren van het gewenste imago en karakter.

In de praktijk blijkt dat ondernemers het lastig vinden om tot de kern te komen. Het is vaak een kwestie van pellen: laag voor laag dieper komen tot de kern. Om dit proces te helpen organiseren wij graag creatieve sessies waarin we buiten kantoor op een dynamische en actieve manier samen op zoek gaan naar de antwoorden.

Hoe kan een brandstory helpen?


Als hulpmiddel destilleren we uit deze sessies een brandstory: het verhaal van je merk. Hierin presenteren we de merkidentiteit op een manier die leidt tot een beter begrip van de merkstrategie en branding. Dit is een belevingsdocument dat ondersteuning biedt om de juiste keuzes te maken bij de branding van een bedrijf. Omdat goede branding een proces is dat nooit klaar is, werkt een brandstory als een goede fundering. Hierdoor kan er verder worden gebouwd en zal dit altijd vanuit het juiste gedachtengoed gebeuren.

Ga door naar grafisch ontwerp >